Potrivit raportului intermediar întocmit de experții olandezi și dat publicității marți, Boeingul companiei Malaysia Airlines, care asigura cursa MH17 pe ruta Amsterdam-Kuala Lumpur, s-a dezmembrat în aer, după ce a fost lovit de „numeroase obiecte” care „au străpuns avionul cu mare viteză”.
Raportul, întocmit de Biroul olandez de Anchetă pentru Securitate (OVV), adaugă că nu există „dovezi privind o eroare tehnică sau umană”.
Anchetatorii olandezi s-au bazat pe informațiile înregistrate de cutiile negre, cele primite de la controlorii de trafic aerian, pe imagini din satelit și fotografii de la locul prăbușirii, pentru a redacta acest raport preliminar.
Anchetatorii nu s-au deplasat la locul tragediei din cauza confruntărilor dintre forțele ucrainene și rebelii proruși, dar au precizat că fotografiile cu epava avionului sugerează că acesta s-a dezmembrat în timpul zborului. Separatiștii au preluat controlul asupra zonei prăbușirii timp de mai multe săptămâni, căutând printre fragmentele epavei și blocând accesul anchetatorilor.
Experții au precizat că avionul „s-a dezmembrat în aer probabil ca urmare a daunelor structurale cauzate de un număr mare de obiecte cu mare viteză care au străpuns aeronava din exterior”.
Înregistrările cutiilor negre nu au prezentat nici un indiciu privind existența unei erori tehnice sau a unei situații de urgență, au subliniat experții, adăugând că nu există dovezi privind o eventuală manipulare a înregistratoarelor de zbor, care au fost predate anchetatorilor după mai multe zile.
Istoricul de mentenanță a arătat că aeronava era în stare bună și nu avea probleme tehnice cunoscute atunci când a decolat de la Amsterdam, potrivit raportului. În plus, experții au afirmat că avionul era manevrat de „un echipaj calificat și experimentat”.
De asemenea, comunicațiile radio dintre pilot și controlorii de trafic aerian ucraineni confirmă că nu a existat nici un apel de urgență.
Pe de altă parte, raportul precizează că alte trei avioane comerciale de mari dimensiuni zburau în aceeași zonă, la aproximativ aceeași oră.
Raportul intermediar nu atribuie vreo vină sau responsabilitate pentru catastrofă, însă o anchetă penală separată este efectuată de procurorii din Haga. Biroul de anchetă a precizat că se așteaptă ca raportul final să fie publicat în termen de un an.
Boeingul 777 s-a prăbușit între Krasni Luci, în regiunea Lugansk, și Șahtarsk, în regiunea Donețk, la 17 iulie. Toate cele 298 de persoane aflate la bord, între care 193 de cetățeni olandezi, au murit în urma prăbușirii avionului malaysian.
Ucraina și Occidentul i-au acuzat pe separatiștii proruși că au doborât avionul cu un sistem antiaerian de tip Buk, iar Moscova și insurgenții acuză Kievul. Potrivit corespondentului BBC, sistemul Buk lansează rachete ce explodează în apropierea țintei, care este străpunsă de șrapnel pentru a crea pagube cât mai mari.
Experți din Marea Britanie, Germania, Australia, Malaysia, Statele Unite, Ucraina și Rusia colaborează la acest caz.
În condițiile în care până acum nu au avut acces în zonă, anchetatorii intenționează să se deplaseze la locul catastrofei imediat ce va fi posibil, potrivit CNN. „Accesul coordonat al echipei internaționale de anchetatori la locul epavei nu a fost încă posibil”, se arată în raport, care adaugă că „Biroul de anchetă intenționează să viziteze zona oricând va fi posibilă o investigare a epavei în condiții de siguranță”.
Raportul prezintă o listă cu obiectivele care necesită investigații suplimentare, inclusiv examinarea epavei și a unor eventuale obiecte externe de către experți legiști.